Словник
літературознавчих термінів
Алегорія — (грец. αλληγορία, allegoria)
троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою
конкретного образу. Використовується в байках, притчах, мораліте; в
образотворчому мистецтві виражається певними атрибутами («правосуддя» зображають
як жінку з терезами, лисиця
уособлює хитрість). Найбільш характерна для середньовічного мистецтва,
епохи Відродження, бароко та класицизму.
Автобіографія — (грец. αὐτός — сам, βίος — життя,
γράφω — пишу) літературний жанр, головним героєм якого (в літературному
сенсі) є сам автор.
Акровірш — (грец. ακρος — крайній і грец.
ατιχος — віршований рядок) вірш, в якому перші літери рядків утворюють
слово або речення.
Алюзія — (лат. allusio — натяк) уживаний у
художньому творі як риторичний прийом натяк на загальновідомий
історичний, літературний чи побутовий факт (напр., «Піррова перемога»).
Алітерація — (al < ad — до
і litera — буква) повторення подібних за звучанням приголосних у
віршованому рядку, строфі для підсилення звукової або інтонаційної виразності
й музичності.
Анекдот — (грец. ανεχδοτος —
невиданий) коротке гумористичне оповідання про характерний випадок у
побутовому житті з несподіваним і дотепним закінченням.
Антитеза — (грец. αντιθεσις —
протиставлення) це стилістична фігура, яка утворюється зіставленням слів
або словосполучень, протилежних за своїм змістом.
Архаїзми — (грец. αρχαιος —
первісний, стародавній) слова, їх форми або мовні звороти, що на даному
етапі розвитку мови застаріли або зовсім вийшли із загального вжитку
(воєвода, возний).
Афоризми, або крилаті слова — (грец.
αφορισμός, означення, вислів) стислі влучні оригінальні вислови відомих
письменників, що набули поширення в народі через влучність, дотепність чи
широту філософських узагальнень.
Балада — (фр. ballade, від
прованс ballar — танцювати) жанр ліро-епічної поезії фантастичної,
історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом
(наприклад, «Рибалка» П. Гулака-Артемовського).
Бароко — (іт. barocco —
вибагливий, химерний) напрям у мистецтві та літературі XVII—XVIII ст.,
який прийшов на зміну Відродженню, але не був його запереченням. Бароко
синтезувало мистецтво готики й ренесансу.
Бурлеск — жанр гумористичної
поезії, комічний ефект досягається тим, що героїчний зміст викладається
навмисно вульгарно, грубо, або навпаки, тим, що про буденне говориться
піднесено (наприклад, «Енеїда» Котляревського).
Верлібр — (фр. vers libre —
вільний вірш) вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків
різної довжини.
Вертеп — (старослов'ян. —
печера) народний театр маріонеток, поширений в Україні, в барокову добу
(XVII-XVIII ст.). Дія вертепної драми відбувалася у двоповерховій
«скрині», відкритій з одного боку для глядачів. На верхньому ярусі розігрувалися
сюжети релігійного характеру, переважно за мотивами Різдва Христового та
рятування щойно народженого Сина Божого від царя Ірода; на нижньому —
побутові інтермедії, персонажами яких переважно були Запорожець, Селянин,
Дід, Баба, Панотець, Циган, Жид, Москаль, Лях та ін. Нині В. зберігся на
свято Різдва, переважно в західних землях України.
Віршування, або Версифікація — (лат.
versus — вірш та facio — роблю) 1. Мистецтво виражати свої думки у
віршованій формі. 2. Система організації поетичного мовлення, в основі
якої міститься закономірне повторення певних мовних елементів, що
складаються на підставі культурно-історичної традиції певної національної
мови.
Водевіль — (фр. vaudeville)
невелика комедійна п'єса (переважно одноактна), якій притаманна проста
композиція, динамічний сюжет, дотепність, у ній розмови героїв чергуються
з піснями, танцями (наприклад, «Москаль-чарівник» І. Котляревського).
Герой літературного твору, або
Персонаж — (фр. personnage, від лат. persona — маска, роль, особа) 1 Постать людини,
зображена письменником у художньому творі, загальна назва будь-якої
дійової особи кожного літературного жанру. 2. Олюднені, оживлені образи
речей, явищ природи, звірів у казках, байках, притчах та деяких інших
жанрах.
Гімн — (грец. hýmnos — похвальна
пісня) урочистий музичний твір на слова символічно-програмового змісту,
вживається переважно як символ держави.
Гіпербола — (грец. hyperbole —
перебільшення) різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні
характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Градація — (лат. gradatio —
поступове підвищення, посилення) стилістична фігура, що полягає в поступовому
нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження
їхньої емоційно-смислової значимості.
Гумор — 1. Різновид комічного,
відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах. 2.
Узагальнена назва творів, мета яких — розсмішити, викликати гарний
настрій. 3. Взагалі сміх і відчуття комічного.
Гумореска — невеликий
віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний
від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
Гротеск — один із різновидів
комічного прийому, котрий поєднує у фантастичній формі жахливе та смішне,
потворне та прекрасне. Як форма комічного гротеск відмінний від гумору та
іронії тим, що в ньому смішне і потішне невід’ємно пов’язане із страшним та
зло віщим; як правило образи гротеску несуть в собі трагічний смисл.
Діалектизми — слова,
характерні для мовлення жителів певної місцевості. Вживаються в художніх
творах для мовної характеристики персонажів, для створення місцевого
колориту.
Діалог — розмова двох чи
кількох дійових осіб.
Драма — (грец. drama — дія) 1. Один
з основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо
через висловлювання та дії самих персонажів. 2. Один із жанрів
драматичного роду, поряд з комедією, трагедією, це п'єса соціального чи
побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній
напрузі.
Дума — великий пісенно-розповідний
(ліро-епічний) твір переважно героїчного змісту.
Експозиція — сюжетно-композиційна
частина художнього твору, яка знайомить читача з його головними
персонажами, конфліктами, проблемами, обставинами дії.
Експресіонізм — (франц. expression —
вираження, виразність) літературно-мистецький напрям, для якого
характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на
авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність
оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.
Епіграма — (грец. epigramma — напис)
жанр сатиричної поезії дотепного, дошкульного змісту з несподіваною
кінцівкою (пуантом).
Елегія — (грец. elegeia) один із
жанрів лірики медитативного, меланхолійного, почасти журливого змісту
(наприклад, «Думи мої...» Т. Шевченка).
Епіграф, або Мотто — (грец. επιγραφή
— «напис»), або мотто — напис (часто цитата), який вміщується автором
перед текстом твору або його частиною. Епіграф передає основну ідею,
настрій або колізію твору, задає тон.
Епізод — невеликий уривок,
фрагмент, відносне завершена та самостійна частина художнього твору, що
зображує одну з подій або важливий у долі персонажа момент.
Епітет — (грец. epítheton —
прикладка) образне означення, влучна характеристика особи, предмета або
явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку:
сонце золоте; ясні зорі; тихі води.
Епопея — (грец. epopoiia, від epos —
слово, розповідь та poiea — творити) значний за обсягом монументальний
твір епічного змісту, в якому широко і всебічно відтворено епохальний
перелом у житті цілого народу (часом багатьох народів), відображені
події, що мають вирішальне значення для багатьох поколінь (наприклад,
твір У. Самчука «Волинь»).
Епос — (грец. epos — слово,
оповідання) один із трьох родів літератури, відмінний за своїми ознаками
від лірики та драми. Основа епічного твору — розповідь від автора. Жанр
епічної героїчної поеми.
Есе — (фр. essai — спроба, начерк)
невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і
висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводучи питання
і не претендує на вичерпне й визначальне трактування теми.
Етюд — (з фр. — вправа,
вивчення) невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого
характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент,
вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі
співзвучного пейзажу
Зав'язка — елемент сюжету й
композиції, який розпочинає основний конфлікт, зіткнення антиподів.
Загадка — це короткий твір, в
основі якого лежить дотепне метафоричне запитання, що передбачає
відповідь на нього.
Ідея художнього твору —
емоційно-інтелектуальна, пафосна спрямованість художнього твору, яка
приблизно може бути охарактеризована як провідна думка, ядро задуму
автора.
Ідилія — (грец. eidyllion —
замальовка, невелика віршова пісенька; зменш. від eidos — образ; мовою
александрійських учених — поетичний твір) різновид буколіки; невеликий,
переважно віршовий, твір, в якому поетизується сільське життя (наприклад,
«Садок вишневий коло хати» Т. Шевченка).
Імпресіонізм — (фр. impression —
враження) художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації
вражень, спостережень, співпереживань.
Інтер'єр — (фр. intérieur —
внутрішня частина, середина від лат. inerior — ближчий до середини)
в літературі вид опису, змалювання внутрішніх приміщень та предметів, які
в них знаходяться і безпосередньо оточують персонажів твору
Інтермедія — (лат. intermedius —
проміжний, середній) невеличкий розважальний драматичний твір, який
виконувався між актами вистави на серйозні, переважно релігійні теми.
Інтонація — чергування
підвищень і знижень голосу, тон мовлення, який дозволяє виражати почуття,
ставлення до вимовленого.
Іронія — (грец. είρωνεία —
лукавство, глузування, прихований глум) художній троп, який виражає
глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.
Історичні пісні — це
ліро-епічні твори героїчного характеру про важливі події минулого та
відомих історичних осіб.
Казка — один із основних жанрів
народної творчості, епічний, розповідний, сюжетний художній твір усного
походження про вигадані та фантастичні події.
Календарно-обрядові пісні — це
ліричні твори, якими супроводжуються обряди та ритуали, пов'язані з
циклічністю природи, зі зміною пір року.
Катрен — (фр. quatrain) строфа
з чотирьох рядків, чотиривірш.
Классицизм — (англ. classicism,
від лат. classicus — зразковий) напрям у європейській літературі та
мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі XVI ст., а
найбільшого розквіту досяг у Франції у XVII ст. Для класицизму характерна
орієнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеальною,
класичною, гідною наслідування.
Клаузула, або Клавзула — (лат.
clausula — закінчення) заключна частина віршового рядка, починаючи з
останнього наголошеного складу.
Коломийка — жанр української
пісенної лірики, який пов'язаний з однойменним народним танцем. Коломийка має
традиційну жанрову структуру: дворядкова строфа, кожен рядок якої
складається з 14 складів, має малу цезуру після 4-го та велику після 8-го
складів і закінчується жіночою римою (з наголосом на передостанньому
складі).
Колядка — жанр величальних
календарно-обрядових пісень, які в дохристиянську епоху були пов'язані з
зимовим святковим циклом, а з утвердженням християнства — з різдвяним.
Комедія — (грец. komodia, від komos
— весела процесія і ode — пісня) драматичний твір, у якому засобами
гумору та сатири викриваються негативні суспільні та побутові явища,
виявляється смішне в навколишній дійсності чи людині (наприклад, «За двома
зайцями» М. Старицького).
Композиція — (лат. compositio —
складання, зв'язування, складання, з'єднання) побудова твору. Найпоширеніші
види: лінійна — події зображуються в хронологічній послідовності;
ретроспективна — події, що відбулися раніше, зображуються пізніше;
паралельна — дві події, що відбулися одночасно, зображуються як
послідовні; монтаж — кілька подій, що відбуваються одночасно,
зображуються по черзі.
Конфлікт — (від лат. conflictus)
зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє
загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень,
боротьби, супроводжуваних складними колізіями.
Кульмінація — важливий елемент
сюжету: вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу,
момент найвищого напруження в розвиткові змальованих у творі подій.
Легенда — народна оповідь про
життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю.
Лейтмотив — (нім. Leitmotiv —
«головний, ведучий мотив») конкретний образ, часто повторювана деталь,
головна тема чи ідея, визначальна інтонація, що пронизує твір або всю
творчість письменника.
Лірика — 1. Один із трьох
родів художньої літератури, в якому навколишня дійсність зображується
шляхом передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи
автора. 2. Певний віршовий твір або сукупність творів.
Ліричний відступ — це такий
авторський відступ від розгортання подій, картин і образів, у якому письменник
безпосередньо від себе висловлює почуття і настрої у зв'язку з долею
героїв, виявляє своє ставлення до них тощо..
Ліричний герой — образ, що
виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів,
переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний
авторові.
Ліро-епічний твір — це
літературний твір, в якому гармонійно поєднуються зображально-виражальні
засоби, притаманні ліриці та епосу, внаслідок чого утворюються якісно
нові сполуки (балада, співомовка, поема, роман у віршах).
Література — так колись
називали все, що написане або надруковане буквами (літерами). Зараз
термін «література» переважно вживається у значенні художня література. А
художня література є одним із видів мистецтва, що образно відтворює життя
за допомогою слова, мови.
Літературний жанр — тип
літературного твору, один з елементів класифікації літературного
матеріалу, позначає літературні твори, які умовно об'єднуються за певною
структурою та спільними ознаками зображення дійсності. Наприклад, серед
епічних творів найчастіше виділяють такі жанри (види): казка, байка,
легенда, оповідання, новела, повість, роман, епопея та ін.; серед
ліричних: ліричний вірш, пісня, елегія, епіграма та ін.; серед
драматичних: трагедія, комедія, драма, водевіль, фарс та ін.
Літературний напрям — це
конкретно-історичне втілення художнього методу, що проявляє себе в
ідейно-естетичній спільності групи письменників у певний період часу.
Літературний напрям є своєрідним синтезом художнього методу та індивідуального
стилю письменника.
Літературний процес —
безперервний, надзвичайно складний, іноді суперечливий, іноді регресивний
розвиток літератури, який визначається всією сукупністю явищ і фактів,
спричинених як єдиними нормами загальнолітературного світового розвитку,
так і його національними особливостями.
Літературний рід —
узагальнююче поняття, один з головних елементів систематизації
літературного матеріалу, категорія вищого порядку. За родами література
поділяється на епос, лірику, драму.
Логічний наголос — виділення
важливого слова в реченні (яке несе особливе смислове навантаження) через
підвищення сили голосу.
Медитація — вірш філософського
змісту, в якому автор передає свої глибокі роздуми про деякі важливі
проблеми, інколи глобального значення (життя і смерть, дружба і кохання,
людина і природа).
Мемуари — (фр. mémoires — спогади)
оповідь у формі записок від імені автора про реальні події минулого,
учасником або ж очевидцем яких він був.
Метафора — (грец. metaphora —
перенесення) один з основних тропів: образний вислів, в якому ознаки
одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.
Міракль — (фр. miracle, від
лат. miraculum — чудо) один із жанрів середньовічної релігійно-повчальної
драми, за основу якої бралися розповіді про «дива», здійснені Богородицею
чи святими.
Містерія — (від лат. ministerium —
служба) західноєвропейська середньовічна релігійна драма, що виникла на
основі літургійного дійства.
Міф — (др.- грец. μῦθος) 1. Форма
мислення стародавньої людини. У міфі абстрактні поняття про світ
виражаються у вигляді живих істот або навпаки — живі істоти виступають як
вищі символи світу. Міф ґрунтується на глибокій вірі в реальність цих істот та
їх надприродну силу. 2. Те саме, що легенда, розповідь про богів та
героїв.
Міфологізм — (грец. μυθολογία, від
грец. μῦθος — оповідь и грец. λόγος — слово, розповідь, повчання) спосіб
поетичної реалізації міфу в творах художньої літератури.
Мовленнєвий такт — частина
речення між двома паузами.
Модернізм — (італ. modernismo —
«сучасна течія»; від лат. modernus — «сучасний, недавній») загальна назва
літературних напрямів та шкіл XX ст., яким притаманні формотворчість,
експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична
спрямованість.
Монолог — (від грец. monos —
один і logos — мова) переважно в драматичному творі або кінофільмі
роздуми персонажа вголос, розмова з самим собою чи глядачами.
Мотив — (фр. motif, від лат. moveo —
рухаю) неподільна смислова одиниця, з якої складається сюжет (мотив
жертовності, скорбота та ін.) або тема ліричного твору.
Нариc — невеликий за обсягом
оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти,
події й конкретних людей (наприклад, нарис Панаса Мирного «Подоріжжя од
Полтави до Гадячого»).
Народна пісня — невеликий
усний віршований твір, що співається.
Неореалізм — стильова течія в
українській літературі початку XX ст., яка розвинулася з класичного
реалізму.
Неоромантизм — (від грецьк. νέος —
молодий, новий і фр. romantisme) стильова течія модернізму, що виникла в
українській літературі на початку XX ст., названа Лесею Українкою
«новоромантизмом». Зі «старим» романтизмом його ріднить порив до
ідеального, виняткового.
Новела — (іт. novella, від лат.
novellus — новітній) невеликий за обсягом прозовий епічний твір про
незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та
яскраво вимальованою дією.
Ода — (грец. oide) жанр лірики,
вірш, що виражає піднесені почуття, викликані важливими історичними
подіями, діяльністю історичних осіб.
Оксиморон — (грец. οξύμωρον, букв.
«дотепно-безглузде») різновид тропа, що полягає у зведенні слів або
словосполучень, значення яких взаємовиключає одне одного, створюючи ефект
смислового парадоксу: На нашій — не своїй землі (Т. Шевченко).
Опис — зображення письменником
місцевості, де відбувається дія, природи (пейзажу), зовнішнього вигляду
осіб (портрета), внутрішньої частини приміщень (інтер'єру).
Оповідання — невеликий
прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного
персонажа (іноді кількох).
Оповідач — особа, вигадана
автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та
людей.
Оповідь — зображення подій і
вчинків персонажів через об'єктивний виклад їх від першої особи, на відміну
від розповіді — викладу від третьої особи.
Памфлет — (англ. pamflet від грец.
pan — усе, phlego — палю) публіцистичний твір на злободенну тему, в якому
з особливою гостротою й експресією, часто в сатиричній формі висміюються
й викриваються якісь негативні суспільні явища.
Панегірик — (дав.-гр. πανηγυρικος)
поетичний жанр, найхарактернішою ознакою якого є захоплена похвала та
уславлення визначної події чи подвигів видатної людини.
Паралелізм — (грец. parallelos —
той, що рухається поряд) стилістична фігура: паралельне зображення двох
(трьох і більше) явищ з різних сфер життя, показ одних явищ на фоні
інших.
Пародія — сатиричний або
гумористичний твір, який наслідує, імітує творчу манеру письменника або
напряму з метою його висміяти.
Пастораль — (фр. pastorale,
пастушачий, сільський) різновид буколіки; невеликий за обсягом художній
твір, в якому мовиться про безтурботність сільського життя на лоні
природи.
Пауза — (грец. παυσις — припинення,
перерва) перерва в мовленні, зупинка голосу під час читання. Може бути
довгою, середньою та короткою.
Пейзаж — (фр. Paysage, від pays —
країна, місцевість) один із композиційних компонентів художнього твору:
опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
Переказ — подібне до легенди
усне оповідання про видатні події минулого, але більш достовірне, ніж
легенда.
Перифраз — (перифраза; від
дав.-гр. περίφρασις — «описовий вираз, іносказання»: περί «навколо,
біля», φράσις «вислів») мовний зворот, який вживається замість звичайної
назви певного об'єкта і полягає в різних формах опису його істотних і
характерних ознак (наприклад, Т. Шевченка називають «великим Кобзарем»).
Персонаж (фр. personnage, від лат.
persona — маска, роль, особа), або Герой літературного твору — 1. Постать
людини, зображена письменником у художньому творі, загальна назва
будь-якої дійової особи кожного літературного жанру. 2. Олюднені,
оживлені образи речей, явищ природи, звірів у казках, байках, притчах та
деяких інших жанрах.
Персоніфікація — вид метафори:
уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям, олюднення
їх (а уособлення — оживлення їх).
Підтекст — внутрішній,
прихований зміст якого-небудь висловлювання.
Пірихій — (грец. pyrrichios, від
pyrríche — військовий танок) у силабо-тонічному віршуванні пірихієм умовно
називається заміна стопи ямба чи хорея стопою з двох ненаголошених
складів.
Пісня — словесно-музичний твір
ліричного або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним
малюнком і призначений для співу.
Повість — епічний прозовий
твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за
широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне
місце між романом та оповіданням (перша українська повість — «Маруся» Г.
Квітки-Основ'яненка).
Поезія — (грец. poiesis — творчість
від poieo — роблю, творю) 1. Один із трьох літературних родів, поряд з
епосом і драмою. 2. Невеликий художній твір у віршах. 3. Інколи цим
поняттям означають віршовані твори певного автора, нації чи епохи.
Поема — (грец. poiema — твір)
ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві
характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських
переживань і роздумів.
Полілог — (від грецького polys — багато
і logos — слово) багатоголосся, розмова, в якій одночасно бере участь
багато людей.
Порівняння — троп, який
полягає у зіставленні одного предмета з іншим для того, щоб глибше
розкрити, яскравіше змалювати його.
Портрет — (фр. portrait) зображення
в літературному творі зовнішнього вигляду, пози, рухів, виразу обличчя
людини, її одягу, взуття тощо.
Послання — віршований твір,
написаний як звернення до певної особи чи багатьох осіб.
Постмодернізм — (фр. Modernisme)
світоглядно-мистецький напрям, що в останні десятиліття XX ст. приходить
на зміну модернізмові. Цей напрям — продукт постіндустріальної епохи,
епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування систем —
світоглядно-філософських, економічних, політичних.
Приказка — це образний вислів
чи мовний зворот, який влучно характеризує людину, її вчинки, явища життя
і т. ін.: Або пан, або пропав.
Притча — короткий фольклорний
або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований
переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття.
Проза — (лат. prosa, від prosa
oratio — пряма мова, що вільно розвивається й рухається, ) мовлення не
організоване ритмічно; літературний твір або сукупність творів, написаних
невіршованою мовою.
Прозопопея, або Уособлення —
різновид метафори: зображення неживих предметів або абстрактних явищ із
наданням їм властивостей живих істот.
Псалми — жанр духовної лірики,
пісні релігійного змісту.
Публіцистика — особливий рід
літератури та журналістики, звернений до найактуальніших проблем, вирішення
яких має велике значення для суспільства.
Реалізм — (лат. realis — «суттєвий»,
«дійсний», від res — «річ») літературний напрям, який характеризується
правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації
життєвих явищ.
Ремарки — авторські пояснення
в тексті драматичного твору про час і обстановку, в якій відбувається
дія, про вік, вигляд, міміку, жести, інтонацію голосу персонажів, про їх
психологічний стан, вчинки тощо.
Ремінісценція — (лат. reminiscentia,
спогад) один із видів творчих взаємовпливів, який полягає в запозиченні
окремих елементів з творчості попередників.
Рецензія — (англ. review, огляд)
один із провідних жанрів літературної критики, що розглядає й оцінює
твори художньої літератури й мистецтва, визначає їх вартість та
характеризує, на думку критика, хиби, недоліки.
Речитатив — протяжне
проказування, що наближається і до декламації, і до співу.
Рима — (грец. rhýthmos — мірність,
сумірність, узгодженість) співзвучність закінчень слів у віршових рядках.
Римування — характер
розміщення рим у вірші. У межах чотиривірша (катрена) розрізняють такі
способи римування: парне, або суміжне, коли перший рядок римується з
другим, а третій — з четвертим (aabb); перехресне, при якому перший рядок
римується з третім, а другий — з четвертим (abab); кільцеве, або оповите,
коли одна рима, об'єднуючи перший і четвертий рядки, ніби бере в кільце
рядки, пов'язані іншою римою (abba).
Ритм — (грец. rhythmos —
розміреність) правильне чергування наголошених і ненаголошених складів у
силабо-тонічній системі віршування.
Риторика — (др.-грец. ῥητωρική —
«ораторське мистецтво» від ῥήτωρ — «оратор») наука красномовства.
Розвиток дії — розгортання
подій, що виростають із зав'язки, своєрідний перебіг розповіді автора про
життя, стосунки і дії персонажів.
Розв'язка — складовий
компонент сюжету, вирішення конфлікту (інтриги) епічного, ліро-епічного,
драматичного, а іноді й ліричного (сюжетного) твору.
Роман — (фр. roman — романський)
великий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований)
епічний твір, в якому життя людей розкривається на тлі історичних або
соціально вагомих обставин.
Романс — (ісп. romance, від лат. —
по-романськи) невеликий за обсягом вірш переважно особистого (любовного)
характеру та музичний твір для сольного співу з інструментальним
супроводом.
Романтизм — (фр. romantisme) один із
провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві, що виник наприкінці
XVIII ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки в першій
половині XIX ст. Романтики виступали проти нормативності класицистичного
мистецтва, проти його канонів та обмежень.
Рондель — (фр. rondelle — щось
кругле, від лат. rotundus — круглий) закінчений вірш із 13 рядків,
поділених на три строфи. У перших двох по чотири рядки, у третій — п'ять.
Перші два рядки цілком повторюються у кінці другої строфи, а перший рядок
ще й завершує вірш.
Рубаї — в ліричній поезії
народів Близького Сходу чотиривірш переважно філософського змісту, в
якому римуються перший, другий і четвертий рядки.
Рядок — частина віршованого
тексту, одиниця вірша, від довжини і структури якої залежить розмір цього
вірша.
Сарказм — (від грец. sarkasmos — рву
м'ясо) зле, в'їдливе висміювання серйозних вад у характері персонажів,
подіях та явищах громадського або побутового життя з тим, щоб викрити їх
потворну сутність.
Сатира — (лат. satira) 1. У
давньоримській літературі написаний гекзаметром поетичний твір, в якому
викривалися пороки суспільства. 2. Різке осміяння суспільних вад за
допомогою сатиричних засобів. 3. Художній твір, в якому здійснюється таке
осміяння.
Сентименталізм — (фр.
sentimentalisme, від фр. sentiment — почуття) напрям у європейській:
літературі другої половини, XVIII — початку XIX, ст., що характеризується
прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати у читача
співчуття до героїв.
Символізм — (фр. symbolisme, з грец.
симболон — знак, ознака, прикмета, символ) одна зі стильових течій модернізму,
що виникла у Франції в 70-х pp. XIX ст., а в українській літературі
поширилася на початку XX ст. Основною рисою символізму є те, що
конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.
Сонет — (іт. sonetto — звучати)
ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або
шестистопного ямба, тобто з двох чотиривіршів (катренів) з перехресним
римуванням та двох тривіршів (терцин) тернарного римування за основною
схемою (abab abab bbd ggd), хоча можливі й інші конфігурації рим.
Співомовка — короткий
віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному
анекдоті, приказці або казковому мотиві.
Спондей — (грец. spondeios) у
силабо-тонічній системі віршування заміна стопи ямба чи хорея стопою з
двох наголошених складів.
Стаття — науковий чи
публіцистичний твір невеликого розміру в збірнику, журналі чи газеті, в
якому здійснюється досить широке за охопленням матеріалу і порівняно
глибоке аналітичне дослідження важливої суспільно-політичної чи
літературної теми.
Стиль — (від лат. stylus — паличка,
котрою писали) 1. Сукупність мовних прийомів для вираження тих чи інших
ідей, думок. 2. Сукупність усіх виразних засобів — мовних, композиційних,
жанрових, вживаних для втілення змісту твору (наприклад, стиль
класицизм).
Стопа — (лат. Pes) в
силабо-тонічному віршуванні — це група складів з певним, незмінним для
даного вірша розташуванням у ній одного наголошеного і одного, двох або
трьох ненаголошених складів. Від повторення стоп залежить розмір вірша.
Строфа — (грец. strophé — поворот,
зміна, коло) повторюване вданому вірші поєднання кількох віршованих
рядків, зв'язаних між собою певною системою рим та інтонацією або за
змістом, а також відділене від аналогічних сполук помітною паузою та
іншими чинниками.
Строфоїди — частини
віршованого тексту, що мають різну кількість рядків.
Сюжет — (фр. sujet — тема, предмет
від лат. subjectum — підмет, суб'єкт) організована в життєво
правдоподібну картину система подій за участю певних персонажів.
Тавтологія — (дав.-гр. ταυτολογία
від дав.-гр. ταυτο — те ж саме та дав.-гр. λόγος — мова) повторення одного й
того ж слова, однокореневих чи близьких за значенням, щоб з більшою силою
виразити щось важливе у висловленій думці.
Тема — (грецьк. θέμα – те, що
покладено (в основу)) це коло життєвих явищ, відображених у творі у
зв'язку з певною проблемою, що служить предметом авторського осмислення
та оцінки. Тема — узагальнена основа змісту художнього твору, те,
про що в цілому йдеться всьому.
Темп — (іт. tempo від лат. tempus —
час) швидкість читання або мовлення. Буває повільний, середній та
швидкий.
Терцина — (іт. terzina, від terza
rima — третя рима) в поезії строфа, що складається з трьох рядків, де 1-й
римується з 3-м, а 2-й — з 1-м уже наступної терцини.
Тип — (від грец. τυπος— відбиток,
форма, зразок) образ-персонаж, в якому-відбиваються риси характеру,
спосіб мислення, світоглядні орієнтації певної групи юдей або нації, а
він при цьому залишається яскраво індивідуальним, неповторним.
Трагедія — (грец. tragoedia,
буквально: козлина пісня) драматичний твір, де зображуються нерозв'язні
моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі героя (героїв)
(наприклад, «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого).
Троп — (грец. tropos — зворот) слово
або вираз, вжитий у переносному, образному значенні.
Трохей, або Хорей — (грец. choréios,
від choros — хор) у силабо-тонічному віршуванні — це двоскладова стопа з
наголосом на першому складі.
Травесті́я — (від іт. travestire —
перевдягати) — один із різновидів бурлескної, гумористичної поезії, в
якому твір серйозного або й героїчного змісту та відповідної форми
переробляється, «перелицьовується» у твір комічного характеру з
використанням панібратських, жаргонних зворотів.
Усмішка — різновид фейлетону
та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
Своєрідність жанру усмішки — в поєднанні побутових замальовок з частими
авторськими відступами, в лаконізмі й дотепності.
Усна народна творчість — це
художньо-словесна творчість народу в сукупності її видів і форм, де засобами
мови збережено знання про життя і природу, давні культи і вірування, а
також відбито світ думок, уявлень, почуттів і переживань,
народнопоетичної фантазії.
Фабула — (лат. fabula, фр. fable,
англ. fable, нім. Fabel — байка, казка) основні події міфу, легенди, художнього
твору, викладені без додаткових деталей.
Фарс — театральна або кіно-
комедія легкого змісту з виключно зовнішніми комічними прийомами.
Фейлетон — (фр. feuilleton — аркуш)
художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні
факти, які зображено в сатиричному або гумористичному плані.
Фольклор — (англ. folklore)
усна народна творчість
Фігурні (курйозні) вірші — (фр.
сuriеuх — допитливий, цікавий) — неординарні за формою, вишукані поетичні
твори, поширювані в українській поезії від барокової доби.(фігурні вірші,
паліндроми тощо). Найпримітнішою постаттю у творенні К.в. був Іван
Величковський — автор оригінальної рукописної збірки "Млеко, од
вівці пастиру належне", в якій він звернувся до різних форм К.в. З
України К.в. поширювались і в інші країни, зокрема в Росію (Симеон
Полоцький). Незважаючи на те, що К.в. упереджено характеризували Як
"несерйозне віршувальництво", до них спорадично зверталися
поети пізніших часів (футуристи), а також сучасні (М.Мірошниченко,
А.Мойсіенко, А.Крат та ін.), часто поєднуючи в одному творі особливості
звукових та візуальних мистецтв.
Характер літературний — це
зображення письменником у художньому творі людини з властивими їй
індивідуальними рисами, які зумовлюють її поведінку, ставлення до інших
людей, до життя.
Художній метод — це сукупність
принципів ідейно-художнього пізнання та образного відтворення світу,
спосіб осягнення дійсності засобами мистецтва. В історії літератури
виділяють такі художні методи: бароко, класицизм, сентименталізм, романтизм,
реалізм, натуралізм, модернізм. Кожний художній метод (за винятком
модернізму) має відповідний літературний напрям. Напрям користується
певним методом, заснований на ньому.
Художній образ — особлива
форма естетичного освоєння світу, при якій зберігається його
предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність,
на відміну від наукового пізнання, що подається в формі абстрактних
понять.
Художня асоціація — зв'язок
уявлень, коли одне з них у людській свідомості викликає низку інших, інколи
ірраціональних (чистий — божественний), контрасту (добро — зло),
суміжністю в часі (весна — цвітіння) чи в просторі (поле — жито) і постає
як наслідок естетичного освоєння дійсності.
Щедрівка — жанр величальних
календарно-обрядових пісень, що виконуються під Новий рік на Щедрий
вечір.
Ямб — (грец. íambos — напасник) у
силабо-тонічному віршуванні двоскладова стопа з наголосом на другому
складі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий